Jakiś czas temu pisaliśmy o 10 największych ciężarówkach na świecie (a dokładnie wozidłach sztywno-ramowych), teraz przyszedł czas na listę 5 najwyższych, lądowych żurawi ruchomych oraz 5 najsilniejszych żurawi na świecie.

Niektóre z nich swoją wysokością przewyższają kilkusetmetrową wieżę telewizyjną, inne z kolei udźwigną ciężar wieży Eifla. W zestawieniu przygotowanym przez platformę maszyn używanych Machineseeker.pl znalazło się 5 najwyższych oraz 5 najsilniejszych żurawi świata.

Na lądzie, jako najwyższy mobilny żuraw, króluje gąsienicowy Liebherr serii LR 13000 mierzący 245 m wysokości, tym samym przewyższający Pałac Kultury i Nauki w Warszawie o 8 metrów – jest on najwyższym samojezdnym żurawiem na świecie. Dzięki połączeniu masztu głównego o długości 120 metrów z wychylnym wysięgnikiem o długości 125 metrów osiąga on łączną wysokość 245 metrów.

„Żuraw może w szybki sposób zostać rozłożony na mniejsze części, przetransportowany z jednego miejsca na drugie i w mgnieniu oka złożony z powrotem w całość” – dodał Thorsten Muschler, założyciel serwisu Machineseeker.pl.

Spośród najsilniejszych dźwigów świata najmocniejszym jest SSCV Thialf – żuraw pływający półzanurzalny. Jego długość wynosi 201 m a szerokość 88 m, tym samym jest on większy niż dwa obok siebie leżące boiska do piłki nożnej. Thialf zaopatrzony jest w dwa wysięgniki, które razem podniosą ciężar 14 200 ton.

Poniżej znajduje się pełne zestawienie.


5 Najwyższych żurawi na świecie

5 Najwyższych żurawi na świecie

5 Najwyższych żurawi na świecie

1. Liebherr LR 13000

Liebherr 13000 jest najwyższym żurawiem mobilnym na świecie – jego wysokość przekracza 245 m. Tym samym jest on wyższy niż Pałac Kultury i Nauki w Warszawie o całe 8 metrów (237  m). Aby go przetransportować, pojazd można rozłożyć na części. Maksymalny udźwig wynosi 3000 ton, przy masie własnej 600 ton.

Liebherr LR 13000 (fot. machineseeker.pl)

Liebherr LR 13000 (fot. machineseeker.pl)

2. Terex Demag CC 8800-1 TWIN

Drugie miejsce w zestawieniu najwyższych żurawi świata zajmuje Terex Demag CC 8800-1 TWIN. Jego wysokość całkowita wynosi 243 m, a udźwigu 3200 ton.

Terex Demag CC 8800-1 TWIN (fot. machineseeker.pl)

Terex Demag CC 8800-1 TWIN (fot. machineseeker.pl)

3. Liebherr LR 11000

Kolejną jednostką samojezdną w rankingu jest żuraw szwajcarskiej firmy Liebherr, serii 11000 o maksymalnym udźwigu 1000 ton, który mierzy 224 m wysokości i przewyższa znany biurowiec w Warszawie – Warsaw Spire.

Liebherr LR 11000 (fot. machineseeker.pl)

Liebherr LR 11000 (fot. machineseeker.pl)

4. Terex Demag CC 8800-1

Czwarte miejsce zajmuje starszy model żurawia samojezdnego z miejsca drugiego – Terex Demag CC 8800-1. Jego maksymalny wysięg wynosi 216 m, a udźwig 1600 ton.

Terex Demag CC 8800-1 (fot. machineseeker.pl)

Terex Demag CC 8800-1 (fot. machineseeker.pl)

5. Terex Demag CC 6800-1

Ostatnie miejsce w rankingu najwyższych żurawi ruchomych świata zajmuje Terex Demag CC 6800-1. Żuraw osiąga 204 m wysokości i udźwignie maksymalnie 1250 ton ładunku.

Terex Demag CC 6800-1 (fot. machineseeker.pl)

Terex Demag CC 6800-1 (fot. machineseeker.pl)


5 najsilniejszych pływających żurawi świata

5 najsilniejszych pływających żurawi świata

5 najsilniejszych pływających żurawi świata

1. SSCV Thialf

Najsilniejszym żurawiem na świecie jest zbudowany w 1985 roku półzanurzalny dźwig pływający SSCV Thialf, ma 201 m długości, 88 m szerokości i udźwig przekraczający 14 200 ton, przy wyporności 198 750 ton. Jego załoga liczy 736 osób.

SSCV Thialf (fot. machineseeker.pl)

SSCV Thialf (fot. machineseeker.pl)

2. Saipem 7000

Drugie miejsce w zestawieniu zajmuje Saipem 7000. Zbudowany w 1987 roku jako półzanurzalny dźwig pływający, ma 197,95 m długości i szerokość 87 m, oraz wyporność 172 000 ton. Saipem zaopatrzony jest w dwa mniejsze, zintegrowane ze sobą żurawie, które razem przetransportują ciężar do 14 000 ton.

Saipem 7000 (fot. machineseeker.pl)

Saipem 7000 (fot. machineseeker.pl)

3. Hyundai 10000

Trzecie miejsce w rankingu zajmuje zbudowany w 2017 roku pływający dźwig Hyundai 10000, mający 182 m długości i 70 m szerokości. Jednostka posiada dwa wysięgniki, na których zamontowano 8 haków, zapewniających łączny udźwig około 10 000 -12 500 ton.

Hyundai 10000 (fot. machineseeker.pl)

Hyundai 10000 (fot. machineseeker.pl)

4. Svanen

Kolejne miejsce w rankingu zajmuje zbudowany w 1991 roku Svanen. Jednostka ma  102,7 m długości oraz 71,8 m szerokości. Wykorzystywany jest on do transportu ciężarów przy budowie mostów oraz elektrowni wiatrowych. Udźwig maksymalny wynosi 8700 ton.

Svanen (fot. machineseeker.pl)

Svanen (fot. machineseeker.pl)

5. Hermod

Ostatnie miejsc w rankingu zajmuje zbudowany w 1979 roku japoński półzanurzalny dźwig Hermod. Jednostka ma 154 m długości i 86 m szerokości, oraz jest w stanie podnieść ładunek o masie do 8100 ton (początkowo udźwig jednostki był mniejszy, ale w toku eksploatacji zmodernizowano konstrukcję kilkukrotnie.

Hermod (fot. machineseeker.pl)

Hermod (fot. machineseeker.pl)

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

  • Xawery

    Te pływające robią wrażenie na żywo. Gdy budowali gazoport w Świnoujściu obserwowałem takiego giganta wożącego w morze kilkusettonowe boje wyznaczające szlak wejścia do portu. Z mniejszymi, od 5 do 400 ton, lądowymi miałem w życiu co nieco doświadczenia.

  • grzegorz liber

    miejsce pierwsze xcmg crane 88000 nie spać nie spać:)

Google+