Rosyjskie śmigłowiec Mi-24 to jedna z najsłynniejszych maszyn tego typu na świecie. Jego charakterystyczną sylwetkę można rozpoznać z daleka i ciężką ją pomylić z innym helikopterem. Z drugiej strony Mi-24 ma już swoje lata i nieco ustępuje nowszym konstrukcjom. W związku z tym zakłady Mil w Rosji zbudowały specjalny testowy śmigłowiec Mi-24 LL-PSW, który posłuży do rozpoczęcia prac nad nowym szybkim śmigłowcem.

Mi-24 LL-PSW powstał na bazie kadłuba śmigłowca Mi-24K, w związku z czym zachował jego ogólny kształt kadłuba i wymiary. Maszyna otrzymała nowe łopaty wirnika, awionikę, silniki i całe wewnętrzne wyposażenie. Ponadto dwuosobową kabinę pilota zamieniono na jednoosobową i nadano jej bardziej opływowy kształt.

Wszystkie te zmiany mają znacząco wpłynąć na maksymalną prędkość jaką ma uzyskać maszyna. Nowe łopaty wirnika mają zaokrąglone końcówki, a silniki TW3-117 o mocy 2200 KM zamieniono na jednostki VK-2500 o mocy 2400 KM. Oczywiście śmigłowiec nie posiada wyposażenia wojskowego, zbędnego w maszynie testowej.

Mi-24 LL-PSW w trakcie pierwszego lotu

Mi-24 LL-PSW w trakcie pierwszego lotu

Wszystkie te zmiany doprowadziły do wzrostu prędkości śmigłowca do ponad 400 km/h (obecnie Mi-28 osiągają prędkość maksymalną około 330 km/h). W swój pierwszy lot Mi-24 PSV wzbił się 23 grudnia 2015 roku. W 2016 roku rozpoczęto właściwe loty próbne maszyny.

Mi-24 LL-PSW w trakcie pierwszego lotu

Mi-24 LL-PSW w trakcie pierwszego lotu

Głównym celem projektu kosztującego ponad 8,5 mln dolarów jest stworzenie zestawu elementów, które można zamontować na śmigłowcach typu Mi-24, Mi-8/17 i Mi-28 w celu zwiększenia ich prędkości. Dodatkowo zdobyte doświadczenie ma pomóc w pracach nad nowym szybkim śmigłowcem, który miałby powstać do 2018 roku.

O ile Rosyjskie Siły Powietrzne widzą sporą szansę na powodzenie projektu, zakłady Mil i przedstawiciele przemysłu są nieco bardziej sceptyczny. Problemem nie jest osiągnięcie zakładanej prędkości, ale koszt jej osiągnięcia.

Mi-24 LL-PSW

Mi-24 LL-PSW

Na początku listopada Mi-24 LL-PSW w trakcie lotów próbnych osiągnął prędkość 405,59 km/h, ustanawiając nowy rekord prędkości dla śmigłowców (wcześniejszy należał do brytyjskiego Westland Lynx i wynosił 400,87 km/h). Według niepotwierdzonych informacji, na przełomie września i października eksperymentalny Mi-24 miał osiągnąć nawet 407 km/h.Według informacji producenta, maszyna jest zdolna do osiągania takich prędkości w normalnej, regularnej eksploatacji.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+