W latach 50. wraz z rozbudową przemysłu rolnego w Polsce wzrosło zapotrzebowanie na lekkie i małe ciągniki. W odpowiedzi zakłady Ursus zaprojektowały niewielki, jednoosiowy ciągnik rolniczy Ursus C-308. Zbudowano 4100 egzemplarzy pojazdów tego typu.

Prace nad ciągnikiem rozpoczęto w 1957 roku w Zakładach Mechanicznych Ursus (równolegle w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Maszynowego Leśnictwa we Wrocławiu opracowano podobny ciągnik, który otrzymał nazwę Dzik). Pierwszy prototyp pojazdu zaprezentowano 11 października 1957 roku.

Ursus C-308

Ursus C-308

Niewielki jednoosiowy ciągnik miał 268 cm długości, 70 cm szerokości i 96 cm wysokości. Masa własna wynosiła 270 kg, a z obciążeniem 480 kg. Napęd stanowił jednocylindrowy silnik S261C o mocy 8 KM, i pojemności 372 cm³, zapewniający prędkość maksymalną 13 km/h.

Pojazd otrzymał oznaczenie Ursus C-308 i szybko zdobył popularność, głównie ze względu na swoją wytrzymałą konstrukcję, oraz możliwość wykorzystania go do różnych celów. Zaprojektowano specjalne narzędzia, m.in. pług, opryskiwacz czy też specjalną jednoosiową przyczepkę o ładowności 800 kg. Przewidziano również możliwość zamontowania przystawki pasowej wyposażonej w koło pasowe o średnicy 200 mm.

Ursus C-308

Ursus C-308

Produkcję ciągników kontynuowano do 1963 roku, jednak po wyprodukowaniu 4100 egzemplarzy podjęto decyzję o zaprzestaniu dalszej produkcji. Konkurencyjny Dzik pozostawał w produkcji do lat 80., jednak w ostatnich latach popularność obu ciągników zaczęła spadać, głównie z powodu większej dostępności lepszych, bardziej dopracowanych tradycyjnych ciągników, występujących w różnych wersjach.

Obecnie Ursusy C-308 są już rzadkością, a pojedyncze egzemplarze można spotkać na zlotach starych pojazdów rolniczych. W pojawiających się na różnych portalach aukcjach ceny C-308 wahają się od około 2000 zł do ponad 4000 zł w zależności od stanu pojazdu.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

  • Dziki były bardziej popularne – chociaż nie trafiłem jeszcze na informację ile ich w końcu wyprodukowano. C-308 często jest błędnie nazywany Dzikiem, co mówi samo za siebie, jak bardzo Dzik wrył się w świadomość.

  • Mariusz Choiński

    Podobno jego konkurenta tzn ciągnik Dzik nazywano „koniem Gomółki” w latch 70-tych widywałem wyłącznie Dzika

Google+