Olbrzymia ilość dużych statków oraz niebezpieczeństwa czyhające na nie na morzu sprawiają, że wzrasta potrzeba budowania specjalnych holowników zdolnych do działania w trudnych warunkach pogodowych. Jednymi z takich jednostek są francuskie oceaniczne holowniki ratownicze Abeille Bourbon i Abeille Liberte.

Holowniki ratownicze Abeille Bourbon i Abeille Liberte zbudowano w 2005 roku w stoczni Myklebust Verft AS w Norwegii na zamówienie Groupe Bourbon. Projekt statków przygotował Sigmund Borgundvag. Wodowanie Abeille Bourbon miało miejsce 13 kwietnia 2005 roku a Abeille Liberte 17 listopada 2005 roku.

Abeille Bourbon (w tle) i jego mniejszy poprzednik Abeille Flandre

Abeille Bourbon (w tle) i jego mniejszy poprzednik Abeille Flandre

Jednostki te mierzą aż 80 m długości i mają 4000 ton wyporności. Napęd stanowią 4 silniki 8M32C MAK o mocy łącznej 21 740 KM. Ponadto wyposażone są w 3 silniki rezerwowe o mocy 2475 KM i 4 silniki strumieniowe o mocy łącznej 3750 KM. Napęd ten pozwala na rozwinięcie prędkości około 19,8 węzła. Załoga składa się z zaledwie 12 marynarzy.

Holowniki przystosowane są do działania w trudnych warunkach pogodowych przy wysokim stanie morza. Solidna konstrukcja kadłuba sprawia, że Abeille Bourbon i Abeille Liberte z łatwością pokonują wysokie fale. Dodatkowoich  ładna sylwetka sprawia, że są często fotografowane w trakcie rejsów.

Holowniki Abeille Bourbon i Abeille Liberte

Holowniki Abeille Bourbon i Abeille Liberte

Obecnie holowniki wykorzystywane są przez władze francuskie, Abeille Bourbon stacjonuje w Breście  a Abeille Liberte w Cherbourgu. Ze względu na swoje możliwości, jednostki te brała udział w wielu akcjach ratowniczych, z których najważniejszymi było udzielenie przez Abeille Bourbon pomocy kontenerowcom Rokia Delmas i Uran YM w 2006 i 2010 roku. Oba holowniki brały udział w akcji ratowniczej kontenerowca MSC Napoli w 2007 roku. Abeille Liberte udzielił pomocy frachtowcowi Ice Prince w 2008 roku.

Oba holowniki zastąpiły wykorzystywane wcześniej jednostki, takie jak np. Abeille Languedoc. Od swoich poprzedników jednostki te różnią się mocą silników (dwukrotnie większą) i wielkością (są dłuższe o 17 m).

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+