Google+
Strona główna » Artykuły » Historia najdroższego jabłka na Świecie
Steve Jobs i Steve Wozniak (fot. www.splashnology.com)
Steve Jobs i Steve Wozniak (fot. www.splashnology.com)

Historia najdroższego jabłka na Świecie

Historia najdroższego jabłka na świecie rozpoczęła się w 1976 roku, kiedy to 21-letni Stave Jobs wraz z 25-letnim Stephenem Woźniakiem, będącym hakerem oraz dużo starszym 41-letnim Ronaldem Wayne’em, założyli firmę Apple. Zgodnie z amerykańskim mitem, od zera do milionera, firma ta zaczynała od podstaw. Pierwsze spotkania dotyczące jej działalności odbywały się w pokoju Jobsa ponieważ nie było wtedy lepszych  warunków do spotkania się. Stave podejmował wiele działań by zdobyć dla firmy pierwszego sponsora. Podczas gdy reszta pracowała nad sprzętem, on szukał możliwości rozwoju.

Historia najdroższego jabłka na Świecie

Historia najdroższego jabłka na Świecie

Teorii skąd wzięła się nazwa oraz charakterystyczne logo istnieje wiele. Jednak najczęściej wymieniana zakłada, że w związku z tym, iż „bajt” jest terminem komputerowym, a ,byte’ i ‚bite’ są podobnie brzmiącymi angielskimi słowami oznaczającymi bajt, kęs i ugryzienie, stąd pojawia się wygląd symbolu, przedstawiający nadgryzione jabłko. Sam Jobs miał mówić o znaku firmowym, jak o potrzebie zaoferowania takiego elementu marki, który będzie prosty, a klienci będą je utożsamiać z łatwością obsługi oraz przejrzystością systemu. Co ciekawe, nadgryzione jabłko nie było jedynym projektem mającym symbolizować firmę. Pierwsze logo zostało zaprojektowane przez trzeciego z założycieli Apple – Ronalda Wayne’a. Ukazywało ono Isaaca Newtona siedzącego pod jabłonią. Jobs uznał je  przede wszystkim za zbyt trudne do zrozumienia dla przeciętnego człowieka, jak również niemożliwe do oddania w małych rozmiarach. Z początku logo miało czarno-białe barwy, z czasem na prośbę Steve’a Jobs’a dodano do projektu sześć kolorów w postaci poziomych pasków. Miały symbolizować unikalność komputera.

Apple I (fot. www,wikipedia.org)

Apple I (fot. www,wikipedia.org)

Wraz z zapałem oraz nadziejami interes został przeniesiony z sypialni Jobsa do jego garażu, również w domu rodzinnym. W 1976 roku ukazało się pierwsze z dzieł zdolnych przyjaciół – był to osobisty komputer Apple I. Został on wyprodukowany w nakładzie 200 sztuk.  Jego cena utkwiła w pamięci, ponieważ wynosiła 666,66 dolarów. Rok później powstał model Apple II – pierwszy komputer wyprodukowany przez Apple Computer, który trafił do masowej produkcji. Nową wersję cechowała łatwość w obsłudze oraz ilość funkcji – były to dwa bardzo ważne aspekty dla Jobsa, ponieważ jako pierwszy komputer na świecie wyświetlał kolorowa grafikę.

Przez całe lata 80. i większość 90. firma Apple była podstawą amerykańskiej edukacji, której komputery pojawiły się w wielu szkołach. Od 1978 roku trwały prace nad komputerem osobistym, skierowanym do klientów biznesowych. Po dwóch latach prac na rynek trafił Apple III, który zyskał ogromną popularność. W roku 1982 Steve Jobs został odsunięty od tego projektu, ponieważ firma uznała,że jego wizje mogą być zbyt kosztowne dla firmy. W związku z tym, że był pełen entuzjazmu by tworzyć, zaangażował się w projekt równoległy – Macintosh.

Kolejnym istotnym ruchem Jobsa w historii Apple było namówienie w 1983 roku Johna Sculley’a, aby ten porzucił swoją posadę w firmie Pepsi-Cola i rozpoczął pracę dla niego. Udało się. 22 stycznia 1984 roku po raz pierwszy ujawnia się trafna polityka marketingowa Apple’a.  Była to zapadająca w pamięć reklama komputera Macintosh, którego minutową reklamę ujrzeli kibice Super Bowl XVIII, w czasie najlepszej oglądalności  najpopularniejszego programu telewizyjnego.

Pod koniec 1984 roku nastąpił kryzys sprzedaży na całym świecie. Skutkowało to pogorszeniem się stosunków Jobs’a ze Sculley’em, niecałe pół roku później Stave Jobs rozstał się z firmą Apple na ponad 10 lat. W tym czasie ambitny Steve postanowił założyć kolejną firmę komputerową – NeXT Computer. Jej pierwszy komputer, podobnie jak Lisa, był obiecującym urządzeniem, jednak nie przyjął się na rynku z uwagi na zbyt wygórowaną cenę. Pojawiało się wiele zarzutów wobec Jobsa, które mówiły o tym, że jest on zbyt pochopny w decyzjach jak i nierozsądny w podejmowaniu kosztownych projektów.

Lisa (fot. www.wikipedia.org)

Lisa (fot. www.wikipedia.org)

Lisa – była przełomowym komputerem osobistym zaprojektowanym w Apple na początku lat 80-tych. W przeciwieństwie do innych ówczesnych urządzeń, posiadała graficzny interfejs użytkownika i niespotykaną jak na owe czasu ilość RAM-u – 1 MB.

Komputer kosztował blisko 10 tysięcy dolarów, przez co nie zyskał popularności na rynku. Projektowany z myślą o pracy biurowej posiadał dwa tryby pracy: The Lisa Office System oraz The Workshop. Ze względu na swoją cenę i problemy z szybkością Lisa okazała się porażką.

Mimo wprowadzenia kilku poprawek i wyprodukowania dwóch kolejnych wersji, została wyparta przez Macintosha i pod koniec lat 80-tych zniknęła z rynku.

Lata 1990-1998 były okresem wzlotów oraz upadków dla Apple. Pomimo komercyjnego sukcesu Apple’a, jego udział w rynku zaczął szybko maleć. Przyczyną było pojawienie się na rynku nowych produkty konkurencji – Microsoft Windows. W latach 1998 – 2005 nastąpiło swego rodzaju odrodzenie marki. Rok po tym, jak do firmy powrócił  jej założyciel oraz kreator – Steven Jobs,  Apple wprowadziło na rynek pierwszy komputer typu „wszystko w jednym”, któremu nadano nazwę iMac. Zdecydowanie najbardziej charakterystycznym walorem nowego komputera była jego półprzezroczysta obudowa.

Konferencja MacWorld 2007 (fot. www.wikipedia.org)

Konferencja MacWorld 2007 (fot. www.wikipedia.org)

W styczniu 2007 roku na konferencji MacWorld Jobs poinformował, że Apple Computer Inc. od teraz nazywać się będzie Apple Inc. i zamiast na komputerach skupi się głównie na mobilnych urządzeniach domowej rozrywki. Kontynuując swe założenia, niecały rok później Jobs pokazał światu swoje niewątpliwie najbardziej innowacyjne urządzenieiPhone’a. Był on utożsamieniem wszystkiego, czego pragnął w swoich urządzeniach Stave  – intuicyjność, dotykowość, prostota oraz klarowność. Pragnął by jego urządzenia funkcjonowały, jak jeden zintegrowany organizm. To właśnie iPhone otrzymał miano współczesnego sukcesu Jobsa na skalę światową.

Prace nad iPhone’em rozpoczęły się w 2005 roku i trwają do dzisiaj. Aktualna wersja iPhona, obecna na rynku światowym to iPhone 5s. Ciekawym i dobrze ocenianym przez fanów marki Apple posunięciem, było wyprodukowanie modelu iPhona 5c, który jest o wiele tańszy, a więc skierowany do mniej zamożnych klientów. Występuje on w wielu kolorach, co jest dużym odstępstwem od dotychczasowej kolorystyki, która ograniczona była do koloru białego oraz czarnego. Obecnie w pełnowartościowym modelu iPhona 5s, wprowadzono kolor złoty.

iPhone 5c w różnych kolorach

iPhone 5c w różnych kolorach

Zainteresowanie sprzętem Appla powoduje, że firma regularnie pracuje nad nowym sprzętem.  Twórca  Appla, Steve Jobs zmarł 6 października 2011 roku w wieku 56 lat. Odszedł, pozostawiając po sobie firmę wartą ponad 300 miliardów dolarów. Był on określany jako charyzmatyczny, dążący do ideału dyrektor, a wielu z jego pracowników opisywało go jako kapryśnego oraz wybuchowego kierownika. Cechował go nadzwyczajny perfekcjonizm, który często brał górę nad rozsądkiem w procesie tworzenia.

Apple w Polsce, głównie za sprawą iPhone’a i iPodów zyskuje od wielu lat popularność. Pozostaje on jednak nadal dobrem luksusowym ze względu na wysoką ceną produktów oraz swój fenomen na skalę światową. Dzisiaj marka ta jest rozpoznawana na całym świecie, a jej produkty przez zwolenników traktowane są bardzo często jako uosobienie sprzętu idealnego, któremu nic nie brakuje. Miliony ludzi wyczekuję premiery kolejnej nowości firmy Apple. By zdobyć pierwsze egzemplarze, zwolennicy są w stanie ustawiać się w kolejce pod sklepem nawet do dwóch dni przed.

Jabłko w znaczeniu biblijnym jest zarówno symbolem wiedzy i pokusy jednocześnie. Tak też marka Apple jest obecnie postrzegana. Ludzie widzą w niej pełne mądrych rozwiązań oraz nowoczesnych technologii produkty. Jednocześnie są one swego rodzaju pokusą, ze względu na swoją cenę, która dla wielu ludzi jest zbyt wysoka. Jednak z roku na rok, kolejki pod sklepami w dniu premiery nowego urządzenia są coraz  dłuższe. Ludzie poddają się pokusie, tracą dystans oraz przestają realnie oceniać swoje możliwości finansowe i sięgają po kredyty. Tylko po to by być w posiadaniu sprzętu o magicznej symbolice.

Ewolucja produktów Apple (fot. techchunks.com)

Ewolucja produktów Apple (fot. techchunks.com)

Ludzie negatywnie nastawieni do tej marki, nie widzą jakiegokolwiek jej fenomenu, sugerują, że wieloletnia i dobra passa firmy wynika raczej z postępowania przez ludzi wedle dowodu społecznej słuszności niż z wyjątkowości produktów firmy Apple. Bardzo często początkujący użytkownicy sprzętu tej firmy, wracają jednak po kolejne produkty. Ludzie cenią sobie jakość, funkcjonalność oraz renomę i to właśnie wielu z nich znajduje w produktach tej marki. Firma, której początki były tak niepozorne, zdobyła rynek światowy. Nie poprzestaje w realizacji swych założeń oraz idei a każdego dnia zdobywa kolejnego zwolennika.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Tumblr

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publiczny.Wymagane pola są zaznaczone *

*


9 + = 16

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>