Amerykański projektant samochodów, Harley Earl stworzył w swojej karierze wiele ciekawych i nietypowych aut. Zapewne jego najsłynniejszym samochodem pozostanie Buick Y-Job, ale w latach 50. Earl stworzył kilka nietypowych conceptów, w tym GM Le Sabre, inspirowany myśliwcami o napędzie odrzutowym.

Historia Le Sabre sięga końcówki lat 40.. Udany pokaz Y-Joba na początku wojny sprawił, że General Motors postanowiło kontynuować prace nad samochodami concepcyjnymi. Prace nad samochodem rozpoczęto w 1949 roku, a oficjalna prezentacja miała miejsce w 1950 roku.

General Motors Le Sabre - 1951

General Motors Le Sabre – 1951

Podczas projektowania nadwozia, Earl inspirował się amerykańskim myśliwcem North American F-86 Sabre, oblatanym w 1947 roku i wprowadzonym do służby rok później. Samochód otrzymał więc opływową, dwuosobową karoserię z bardzo nietypowo umieszczonymi przednimi światłami i znajdującym się z tyłu imitowanym wylotem powietrza.

Podobnie jak w przypadku Y-Joba, również i tym razem samochód nie tylko wyglądał niesamowicie, ale również wyposażony był w licznie nietypowe rozwiązania. Pod maską znalazł się turbodoładowany silnik V8 o pojemności 3,5 litra i mocy 335 KM. Co ciekawe silnik ten mógł korzystać zarówno z benzyny jak i metanolu. Le Sabre otrzymał również automatyczną skrzynię biegów, umieszczoną z tyłu. Początkowo zamontowano skrzynię Buick Dynaflow, ale później zamieniono ją na GM Hydramatic.

General Motors Le Sabre - 1951

General Motors Le Sabre – 1951

Le Sabre otrzymał niespotykaną jak na tamte lata, 12-woltową instalację elektryczną, podgrzewane fotele, elektrycznie sterowane światła, czujnik deszczu automatycznie otwierający dach oraz wysuwane podpórki do podnoszenia samochodu w celu wymiany opon. Rozwiązanie to jest stosowane obecnie w samochodach Formuły 1.

Od samego początku Le Sabre projektowany był jako concept, a nie samochód seryjny. Po prezentacji w 1950 roku auto rozpoczęło trwające dwa lata tournee po Stanach Zjednoczonych. Za kierownicą głównie zasiadał sam Harley Earl.

General Motors Le Sabre - 1951

General Motors Le Sabre – 1951

Później samochód trafił do kolekcji General Motors Heritage Museum i do dnia dzisiejszego prezentowany jest na różnych pokazach. Samochód ten był też prawdopodobnie inspiracją dla twórców pociągu GM Aerotrain.

Co ciekawe, na bazie Le Sabre General Motors wprowadził do produkcji nowy model Buicka – Buick LeSabre z 1959 roku. Samochód nie przypominał jednak conceptu z 1951 roku. Jedyne co łączyło oba samochody, był kształt karoserii inspirowany lotnictwem. Buick kontynuował produkcję kolejnych wersji tego samochodu aż do 2005 roku, ale z każdą kolejną wersją auto było coraz bardziej zwyczajne.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

  • Lata 50-te to w USA był początek ery pogoni za mocą 🙂

  • Łukasz Kuliberda

    Z turbo jak najbardziej możliwe, chociaż to i tak świetny wynik. Powiedziałbym, że silnik musiał być dość wyżyłowany nawet. No, ale to nie była produkcja seryjna, można było zaszaleć. Jak np. Peugeot, który w swoim koncepcie zapomniał o miejscu na silnik 😀

  • Z turbo 🙂 – przypadkowo pominąłem to kiedy szukałem mocy silnika. Co do podpórek to nie są i nie byly one montowane we wszystkich bolidach.

  • Łukasz Kuliberda

    335 kunia z 3.5 litra 60 lat temu? Bez turbo? Niemożliwe. I te podpórki do wymiany kół, nie oglądam F1 od 2 lat, ale wcześniej tego tam nie było, a ostatnio jak przypadkiem spojrzałem nadal wózków magazynowych używali do ponoszenia ich. W innych seriach wyścigowych to i owszem, samochody mają system podnoszenia, ale w F1 też wprowadzili?

Google+