Na przełomie lat 50. i 60. w USA największe koncerny motoryzacyjne zaczęły eksperymentować z samochodami napędzanymi turbinami gazowymi. Chociaż ostatecznie żaden pojazd nie trafił do produkcji, kilka zbudowanych prototypów zapisało się w historii. Jednym z nich był Ford Big Red z 1964 roku.

Ford Big Red powstał w jednym konkretnym celu – miał pokazywać przyszłość. Ford chciał zademonstrować możliwości jakie dawał napęd w postaci turbiny gazowej. O ile w przypadku samochodów osobowych było to mało użyteczne, tak w przypadku podróżujących przez całe Stany Zjednoczone ciężarówek turbina gazowa mogła być ciekawą alternatywą dla tradycyjnych silników.

Ford Big Red

Ford Big Red

Big Red był prawie 30-metrową ciężarówką składającą się z ciągnika i dwóch przyczep. Pod szoferką umieszczono małą turbinę gazową Model 705 o mocy 600 KM, zaprojektowaną dla US Navy. Przy zbiornikach paliwa o pojemności ponad 1000 litrów ciężarówka mogła przejechać 965 km, a średnia prędkość wynosiła 112 km/h.

Nie tylko napęd robił wrażenie. Sama szoferka została zaprojektowana w zupełnie inny niż wcześniej sposób. Umieszczona wysoko nad ziemią (Big Red miał 3,9 m wysokości), była tak przestronna, że można było po niej chodzić. Z tyłu umieszczono lodówkę i niewielką kuchenkę dla załogi, aby mogła ona podczas podróży przygotowywać posiłki. Aby wejść do kabiny, trzeba było skorzystać z wysuwanej automatycznie drabinki – drzwi również otwierały się automatycznie.

Ford Big Red

Ford Big Red

Zbudowano tylko jednego Big Reda. Pojazd wykonał kilka pokazowych przejazdów, po czym trafił do magazynu, kiedy projekt  uznano za nieopłacalny. Dokładny los pojazdu nie jest znany. Dostępne informacje sugerują, że kilkukrotnie zmienił właścicieli i obecnie jest dalej przechowywany w jakimś magazynie, ale w ostatnim czasie został całkowicie odrestaurowany – łącznie z turbiną. Nie wiadomo jednak ile jest w tym prawdy, ponieważ żadna z dostępnych relacji nie podaje żadnych konkretnych informacji. Nie ma również współczesnych zdjęć Forda Big Red.

Warto dodać, że w 1966 roku Ford zbudował jeszcze jedną ciężarówkę z turbiną gazową – Ford W-1000 Gas-Turbine. Była to standardowa ciężarówka W-1000, w której zamontowano turbinę gazową A-707 o mocy 375 KM. Pojazd wykorzystywano do promowania turbin gazowych w USA i Europie (głównie w Wielkiej Brytanii i Niemczech). Wizualnie ciężarówka prawie niczym nie różniła się od pojazdów seryjnych. Jedynie za szoferką zamontowano specjalny system do oczyszczania spalin.

Ostatecznie pomysł montowania turbin gazowych w ciężarówkach nie zyskał większej popularności ze względu na koszty eksploatacji. Silniki tego typu zaczęto montować jedynie w bardzo ciężkim sprzęcie budowlanym i wojskowym.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+