Enzo Ferrari zbudował swoje pierwsze samochody już w 1940 roku, jednak dopiero w 1947 pojawił się pierwszy samochód sygnowany nazwą Ferrari. Model Ferrari 125 S powstał w dwóch egzemplarzach, które wzięły udział w 14 wyścigach, z których sześć zakończyły zwycięstwem. Do naszych czasów przetrwał jeden egzemplarz posiadający część oryginalnych części, w związku z czym uznawany jest jedynie za replikę.

Historia pierwszego Ferrari sięga początku lat 40. gdy włoski konstruktor Enzo Ferrari rozpoczął prace nad swoimi pierwszymi samochodami. Ze względu na wiążące go umowy z czasów gdy brał udział w wyścigach, nie mógł korzystać z nazwy Ferrari. Dopiero po zakończeniu II wojny światowej mógł powstać pierwszy samochód, którego nazwa pochodziła od nazwiska konstruktora.

Ferrari 125 S
Ferrari 125 S

Prace nad samochodem rozpoczęto w 1945 roku. Ferrari skompletował zespół utalentowanych konstruktorów, w skład którego wchodzili Gioacchino Colombo (odpowiedzialny za silnik), Giuseppe Buso, Aurelio Lampredi (dołączył do zespołu dopiero w 1948 roku) oraz kierowcy testowi Luigi Bazzi i Nando Righetti. Ich wspólnym dziełem był ważący 650 kg dwuosobowy samochód sportowy, pod maską którego znalazł się autorski silnik V12 o mocy 118 KM i pojemności 1,5 litra.

Ferrari 125 S, bo tak nazwano auto posiadało rurowe podwozie z niezależnym zawieszeniem przednich kół i sztywną tylną osią. Karoseria miała około 4,5 m długości, a rozstaw osi 2,4 m. Prędkość maksymalna wynosiła 210 km/h. Po raz pierwszy model 125 S zadebiutował na torze 11 maja 1947 roku. Niestety Franco Cortese, który zasiadł za kierownicą musiał wycofać się z wyścigu na trzy okrążenia przed jego końcem (cały czas prowadził) z powodu awarii pompy paliwowej.

Ferrari 125 S (fot. profiauto.pl)
Ferrari 125 S (fot. profiauto.pl)

Po naprawach Ferrari 125 S wróciło na tor jeszcze 13 razy, odnosząc w sumie 6 zwycięstw. Doświadczenie zdobyte podczas pierwszych wyścigów pozwoliło zespołowi Ferrari na opracowanie ulepszonego modelu Ferrari 159 S. Oba zbudowane egzemplarze w wersji 125 S rozebrano, wykorzystując ich podzespoły do budowy kolejnych samochodów. Dopiero w latach 80. podjęto decyzję o odbudowie słynnego, pierwszego Ferrari. Mimo podjęte wysiłku, tylko cześć podzespołów jest oryginalna, a niektórzy uważają, że sama karoseria powstała współcześnie od podstaw, w związku z czym samochód otrzymał status repliki, a nie oryginalnego egzemplarza.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.