W związku z niemiecką okupacją w trakcie II wojny światowej, francuski przemysł lotniczy został daleko w tyle za innymi krajami. Dopiero po 1945 roku zaczęto nadrabiać zaległości. W 1949 roku w powietrze wzbił się pierwszy francuski myśliwiec o napędzie odrzutowym, który wszedł do produkcji seryjnej – Dassault M.D.450 Ouragan.

W 1946 roku Marcel Dassault (urodzony jako Marcel Bloch) rozpoczął prace nad samolotem odrzutowym, wzorowanym na amerykańskich North American F-86 Sabre. Po stworzeniu pierwszych planów, we wrześniu 1947 roku swój pomysł przekazał francuskim władzom, chcąc zdobyć zamówienie, a tym samym środki na budowę samolotu.

Dassault M.D.450 Ouragan

Dassault M.D.450 Ouragan

Chociaż projekt oceniono pozytywnie, żadne zamówienie nie zostało złożone. Mimo to Dassault postanowił zaryzykować i rozpoczął prace nad maszyną na własną rękę. Samolot otrzymał oznaczenie Dassault M.D.450 Ouragan. Budowę prototypu rozpoczęto 7 kwietnia 1948 roku. Dopiero 29 czerwca francuskie władze ponownie wróciły do rozmów i zainteresowały się projektem na tyle, aby zamówić 3 prototypy.

Budowa pierwszej maszyny zakończyła się w lutym 1949 roku, a oblot miał miejsce 28 lutego. Za sterami zasiadł pilot testowy Kostia Rozanoff. Maszyna nie posiadała wówczas uzbrojenia ani kabiny ciśnieniowej. W trakcie kilku pierwszych lotów udało się rozpędzić M.D.450 aż do 980 km/h. Wyniki prób były zadowalające, ale maszyna wymagała poprawek, które opóźniły próby pozostałych prototypów.

Ostatecznie, 31 sierpnia 1950 roku francuski rząd zamówił pierwszą partię 150 samolotów. W kolejnych latach zamówiono kolejne partie, osiągając łącznie liczbę 370 maszyn. Według niektórych źródeł francuski rząd chciał zamówić nawet 850 maszyn, ale w ciągu kilku lat od wprowadzenia do służby M.D.450 stał się przestarzały, zwłaszcza w porównaniu do sowieckich MiG-ów-15.

Dassault M.D.450 Ouragan

Dassault M.D.450 Ouragan

M.D.450 miał 10,7 m długości, rozpiętość skrzydeł wynosiła 13,2 m, a maksymalna masa startowa wynosiła 7900 kg. W pierwszych 50 maszynach napęd stanowił silnik Nene 102, a w pozostałych Nene 104B, dysponujący nieco lepszymi parametrami. Prędkość maksymalna wynosiła 940 km/h, przelotowa 750 km/h a zasięg 920 km.

Uzbrojenie jak przystało na jeden z pierwszych myśliwców o napędzie odrzutowym było raczej ubogie i składało się z 4 działek Hispano-Suiza HS.404 kalibru 20 mm. Dodatkowo pod skrzydłami możliwe było zamontowanie prowadnic dla 16 rakiet ziemia-powietrze kalibru 105 mm lub 18 rakiet kalibru 68 mm. Zamiast rakiet możliwe było przenoszenie czterech bomb o łącznej masie 2270 kg.

Służba M.D.450 nie była zbyt długa. Już 1955 roku zaczęto je wycofywać z służby liniowej, głównie z powodu niewystarczających osiągów i słabego uzbrojenia w porównaniu z nowymi myśliwcami produkowanymi w innych krajach. Wycofywane samoloty trafiały do jednostek szkolnych, lub na sprzedaż.

Dassault M.D.450 Ouragan

Dassault M.D.450 Ouragan

W 1955 roku Izrael zamówił 75 maszyn, z których 12 było zupełnie nowych, a pozostałe były maszynami wycofanymi z eksploatacji w Armee de I’Air. Izraelskie samoloty wykorzystywane były głównie w roli maszyn wsparcia, ponieważ w walce powietrznej z nowymi MiG-ami używanymi przez siły powietrzne państw arabskich nie miały szans. Kolejnym zagranicznym użytkownikiem były Indie, które zamówiły łącznie 104 maszyny (71 i 33) z mocniejszymi silnikami Nene 105. Również i te samoloty wycofano z eksploatacji w krótkim czasie – w 1958 roku przeniesiono je do zadań szkoleniowych.

Ostatnim zagranicznym użytkownikiem M.D.450 Ouragan był Salwador, który zakupił 18 maszyn od Izraela. Samoloty dostarczono w latach 1973-1978. Wykorzystywano je do lat 90., przy czym część maszyn została zniszczona w trakcie wojny domowej w latach 1980-1992. Do naszych czasów przetrwał jeden salwadorski egzemplarz M.D.450.

Dassault M.D.450 Ouragan był typowym myśliwcem o napędzie odrzutowym z przełomu lat 40. i 50. Maszyna szybko stała się przestarzała, jednak nie zmienia to faktu, że był to pierwszy seryjnie produkowany francuski myśliwiec o napędzie odrzutowym. Zdobyte podczas prac nad maszyną doświadczenie pomogło francuskim konstruktorom w pracach nad kolejnymi odrzutowcami.

Dassault M.D.450 Ouragan

Dassault M.D.450 Ouragan

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+