Land Rover Defender, oraz jego wcześniejsze wersje Land Rover Series I, II i III były bardzo popularnymi samochodami, używanymi do bardzo wielu zadań. Powstały setki wersji specjalistycznych i modyfikacji tych aut, a jednym z najciekawszych jest gąsienicowy Cuthbertson Land Rover.

Powstało około 15-20 pojazdów tego typu (dokładne dane nie są znane). Ich twórcą był szkot, James A. Cuthbertson. W 1936 roku rozpoczął on prace nad gumowymi gąsienicami dla różnych pojazdów przeznaczonych do działania w trudnym terenie, oraz różnego rodzaju pojazdami specjalistycznymi, ale jego najbardziej rozpoznawalnym dziełem były gąsienicowe Land Rovery głównie Series I i II, które budował od lat 50. do 1972 roku.

Cuthbertson Land Rover a po lewej inny przerobiony Land Rover

Cuthbertson Land Rover a po lewej inny przerobiony Land Rover

Cuthbertson zaprojektował nietypowe podwozie gąsienicowe, na którym montowano typowego Land Rovera, w którym koła zastępowano kołami napędowymi gąsienic. Na każde koło przypadał jeden wózek, składający się z dwóch lub trzech kół jezdnych. Całość dodatkowo mocowano do podwozia samochodu, aby wzmocnić konstrukcję.

Zbudowano przynajmniej 15 tego typu pojazdów w różnych wersjach, opartych zarówno na Land Roverach Series I jak i późniejszych modelach. Każdy projekt był personalizowany, w związku z tym poszczególne auta mocno się od siebie różnią. Wykorzystywano bowiem zarówno krótkie jak i długie podwozia, stosując również dwu- i trzykołowe wózki.

Cuthbertson Land Rover

Cuthbertson Land Rover

Podwozie wyposażono w specjalnie zaprojektowany mechanizm skrętu, umożliwiający w miarę swobodne manewrowanie całkiem wysokim pojazdem. Ze względu na swoją konstrukcję, pojazdy mogły rozpędzać się do około 32 km/h. Nie była to może zawrotna prędkość, ale w połączeniu z olbrzymimi możliwościami terenowymi, była wystarczająca. Pojazdy te wykorzystywano głównie do działania w trudnym terenie, gdzie standardowe samochody nie były w stanie wjechać, a pojazdy gąsienicowe były zbyt duże i za ciężkie.

Wiadomo, że zbudowano na pewno 15 pojazdów nazwanych Cuthbertson Land Rover. Prawdopodobnie powstało ich jednak więcej, ponieważ można spotkać zdjęcia Land Roverów Series III produkowanych w latach 80. (oficjalnie produkcję wersji gąsienicowych zakończono w 1972 roku, czyli rok po wprowadzeniu modelu Series III).

Cuthbertson Land Rover Series II

Cuthbertson Land Rover Series II

Kolejną niewiadomą jest ilość pojazdów, które przetrwały do naszych czasów. Co istotne, oprócz modeli projektowanych przez Cuthbertsona powstało sporo innych samoróbek na podobnych podwoziach, przez co ciężko jednoznacznie określić które samochody pochodzą z zakładów Cuthbertsona. Wiele gąsienicowych Land Roverów czeka jeszcze na swoje odkrycie, gdzieś w różnych stodołach i magazynach. Współcześnie cały czas produkowane są gąsienicowe podwozia dla Land Roverów, które w znacznej mierze czerpią z pomysłów Cuthbertsona.

Cuthbertson Land Rover

Cuthbertson Land Rover

Obecnie pojazdy te mają sporą wartość kolekcjonerską, chociaż szacowana cena w pełni odrestaurowanego Land Rovera Cuthbertsona z 1958 roku to około 50-60 tys. funtów.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+