Firma Cirrus Aircraft jest obecnie jednym z prężniej rozwijających się producentów lekkich samolotów pasażerskich dla prywatnych użytkowników oraz małych linii lotniczych oferujących tzw. latające taksówki. Chociaż podstawowymi produktami firmy są napędzane silnikami tłokowymi Cirrus SR20 i SR22, niedługo oferta poszerzy się o model Vision SF50 o napędzie odrzutowym, będący najtańszym prywatnym odrzutowcem na rynku.

Prace nad samolotem Cirrus Vision SF50 ruszyły pod koniec 2006 roku, a w czerwcu 2007 roku firma ujawniła wizualizacje przedstawiające samolot.  Niespełna rok później, jeszcze zanim samolot wzbił się w powietrze, zamówionych zostało już 400 maszyn.

Cirrus Vision SF50

Cirrus Vision SF50

Oblot pierwszego prototypu Cirrusa Vision miał miejsce 3 lipca 2008 roku. Przez kolejnych kilka miesięcy konstrukcja maszyny była testowana i na bieżąco modyfikowana, ale niestety globalny kryzys ekonomiczny wpłynął na spowolnienie prac nad maszyną. Zaliczający kolejne opóźnienia projekt stanął pod znakiem zapytania, ale sytuacja uległa zmianie w 2012 roku, kiedy nowym właścicielem Cirrus Aircraft została firma  China Aviation Industry General Aircraft (CAIGA). Nowy właściciel zainwestował spore środki w projekt małego, taniego prywatnego odrzutowca.

W lutym 2013 roku ogłoszono, że samolot będzie kosztował 1,96 mln dolarów, dzięki czemu stanie się najtańszym prywatnym odrzutowcem na rynku. Na początku 2014 roku liczba zamówionych egzemplarzy wzrosła do 550. Drugi prototyp Visiona rozpoczął testy w listopadzie 2014 roku a trzeci wzbił się w powietrze 20 grudnia 2014 roku.

Cirrus Vision SF50

Cirrus Vision SF50

Montaż pierwszego egzemplarza seryjnego rozpoczęto w kwietniu 2015 roku. Oblot maszyny miał miejsce jednak dopiero 5 maja 2016 roku. W czerwcu rozpoczęto próby certyfikacyjne FAA, które ostatecznie zakończono 28 października 2016 roku. Dzięki temu możliwe było rozpoczęcie produkcji i dostaw maszyn. Pierwszy właściciel otrzymał swojego Visiona 19 grudnia 2016 roku.

W maju 2017 roku Cirrus Aircraft otrzymały certyfikat produkcyjny, zezwalający na produkcję seryjną Visiona, bez potrzeby szczegółowego badania przez FAA każdego egzemplarza. Według planów firma w pierwszym roku ma wyprodukować 40 maszyn, a w kolejnych latach tempo produkcji ma wzrosnąć do 100-125 maszyn rocznie.

Cirrus Vision SF50

Cirrus Vision SF50

Cirrus Vision SF50 to niewielki, prywatny odrzutowiec. Kadłub ma 9,4 m długości, rozpiętość skrzydeł wynosi 11,8 m a masa samolotu wynosi 2,7 tony. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy Williams International FJ33-5A o ciągu 8,2 kN, zapewniający prędkość maksymalną 555 km/h i zasięg 1110 km umieszczony w górnej, tylnej części kadłuba.

Kabina może pomieścić 6 pasażerów oraz pilota. W zależności od zamówienia, maszyna może być wyposażona w różne udogodnienia dla pasażerów, takie jak np. ładowarka do telefonów, system multimedialny czy też nastrojowe oświetlenie.

Cirrus Vision SF50

Cirrus Vision SF50

Wyposażenie kokpitu składa się z systemu Garmin Perspective Touch oraz dwóch bocznych drążków sterowych. Dodatkowym wyposażeniem zwiększającym bezpieczeństwo jest spadochron ratunkowy. W sytuacji awaryjnej możliwe jest jego otworzenie, dzięki czemu samolot opadnie na nim na ziemię.

Głównymi odbiorcami samolotu mają być biznesmeni, linie lotnicze oferujące usługi tzw. latających taksówek, oraz małe lokalne linie lotnicze. Warto dodać, że konkurencją dla maszyny będzie polski lekki odrzutowiec Flaris LAR01 (o ile maszyn wejdzie do eksploatacji, ponieważ na początku 2017 roku projekt ucichł).

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+