Samochody sportowe tworzone są według różnych koncepcji. W Europie dominuje przekonanie, że samochód sportowy musi być szybki i idealnie trzymać się drogi. W Azji, oprócz prędkości liczy się natomiast prowadzenie. Z nieco innego założenia wychodzą amerykanie. Ich samochody sportowe muszą mieć pod maską V8 i dużo mocy. Reszta się nie liczy. To właśnie tam zrodziły się samochody określane jako Muscle Cars i ich mniejsze wersje czyli Pony Cars, do których bez wątpienia należy Chevrolet Camaro.

Historia powstania

Historia Chevroleta Camaro sięga 1964 roku, kiedy Ford zaprezentował pierwszego Mustanga. Samochód sportowy zupełnie inny niż wcześniejsze konstrukcje okazał się strzałem w dziesiątkę. Olbrzymia sprzedaż wzbudzała zazdrość w Chevrolecie.

Chevrolet przespał prace nad Mustangiem, dlatego konstruktorzy zatrudnieni w siedzibie firmy w Detroit musieli w bardzo krótkim czasie opracować odpowiedź na Mustanga. Prace nad nowym samochodem ruszyły krótko po prezentacji Mustanga, a cały projekt ukrywany był pod nazwą Panther.

Chevrolet Camaro (1967)

Chevrolet Camaro (1967)

W kwietniu 1965 roku zaczęły pojawiać się pierwsze plotki na temat nowego samochodu, a 21 czerwca 1966 dziennikarze motoryzacji w USA otrzymali telegramy z zaproszeniem na spotkanie stowarzyszenia Society for the Eradication of Panthers from the Automotive World (SEPAW). Pod tą dziwną nazwą kryła się dobrze zaplanowana akcja marketingowa firmy.

28 czerwca 1966 roku miała miejsce konferencja prasowa Chevroleta, na której szef firmy Pete Estes ogłosił wprowadzenie do produkcji nowego samochodu. Co ciekawe dzięki połączeniu telefonicznemu z 14 innymi miastami mogli w niej uczestniczyć przedstawiciele prasy z całych Stanów Zjednoczonych.

Po raz pierwszy nowy model Chevroleta zaprezentowano w Detroit 12 września 1966 roku a 26 września zaprezentowano Chevroleta Camaro. Do sprzedaży samochód wszedł 29 września 1966 roku.

Chevrolet Camaro Z28 (1967)

Chevrolet Camaro Z28 (1967)

Nazwa Camaro oznacza w slangu przyjaciela, kompana. Podobno twórcy samochodu znaleźli to słowo w słowniku francusko-angielskim z lat 30.. Uznali, że pasuje ono idealnie do nowego samochodu i podkreśla więź między maszyna a człowiekiem.

Chevrolet Camaro – I generacja (1966-1969)

Do sprzedaży samochód trafił już 29 września. Camaro był samochodem dwudrzwiowym w konfiguracji 2+2 oraz miał napęd na tylne koła. Występował w 80 konfiguracjach fabrycznych i dodatkowo dealerzy mieli w swojej ofercie 40 akcesoriów do dalszej modyfikacji samochodów.

Chevrolet Camaro SS (1968)

Chevrolet Camaro SS (1968)

Z wszystkich dostępnych wersji najważniejsze były odmiany RS – Rally Sport (nieco zmodyfikowana wizualnie wersja bazowa Camaro), SS – Super Sport (wersja wyposażona w znacznie mocniejsze silniki o pojemności 5,7 litra i 6,5 litra oraz charakterystyczne czarne pasy przechodzące przez całą długość samochodu) i Z/28 (najpotężniejsza wersja Camaro określano jako „wersja wyścigowa”, wyposażona w odchudzony silniki V8 o pojemności 4,9 litrów).

Podstawowy model Camaro dysponował silnikiem V6 o pojemności 5,7 litra i mocy 140 KM lub V8 o pojemności 6,2 litra. W 1968 roku do listy silników dołączyły znacznie potężniejsze wersje V8 i mocy 325, 350 i 475 KM. Camaro I generacji występowały w wersji standardowej oraz jako kabriolety.

Chevrolet Camaro (1969)

Chevrolet Camaro (1969)

Samochód okazał się sporym sukcesem, zwłaszcza dzięki cenie wynoszącej 2466 dolarów za podstawowy model (współcześnie około 17,5 tys. dolarów). Łącznie zbudowano 699 138 Camaro I generacji. Niestety w porównaniu do Mustangów sprzedaż dalej nie była wystarczająco duża.

W związku z tym Chevrolet postanowił wprowadzić do sprzedaży kolejną wersję Camaro, różniącą się od pierwszej generacji.

Chevrolet Camaro SS (1967)

Chevrolet Camaro SS (1967)

1 2 3
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+