Wraz z zakończeniem ziemnej wojny, większość państw na świecie spowolniła prace nad zupełnie nowymi czołgami podstawowymi. W ciągu ostatnich 25 lat jedynie kilka państw stworzyło projekty czołgów zupełnie od podstaw. Jednym z nich jest Turcja, która od 2007 roku prowadzi prace nad czołgiem podstawowym Altay. Prawdopodobnie pod koniec 2016 roku trafi on do produkcji seryjnej.

Geneza

W latach 90-tych Turcja posiadała kilkaset czołgów typu M48A5, M60A1/A3  i Leopard 1A1/1A3. Pojazdy te pod względem swoich możliwości bojowych prezentowały się mizernie na tle nowszych konstrukcji, takich jak czołgi Leopard 2, M1 Abrams czy też rosyjski T-80.

Tureckie M60

Tureckie M60

Zdając sobie sprawę z słabości posiadanych pojazdów, Turecka armia rozpoczęła kilka projektów, które zaowocowały powstaniem pakietów modernizacyjnych dla starych czołgów, które znacząco zwiększały ich możliwości bojowe. Mimo wszystko było to jednak rozwiązanie tymczasowe. W 2005 roku w celu dalszego zwiększenia potencjału sił lądowych zakupione zostały 354 czołgi Leopard 2A4 z nadwyżek Bundeswehry.

Altay

Altay

Pozyskanie sporej ilości w miarę nowoczesnych czołgów z Niemiec związane było z potrzebą wycofania najstarszych czołgów – M48A5T2 (częściowo zmodernizowane wozy). Równocześnie prowadzone były próby poligonowe czołgów M1A2 Abrams, Leppard 2A6Ex i T-84-120 Jatahana, które miały zaowocować zamówieniem zupełnie nowych, zagranicznych wozów.

Altay

Altay

Wyniki prób i koszty pozyskania pojazdów były jednak niezadowalające, w związku z tym tureckie władze podjęły decyzję o zbudowaniu czołgu od podstaw siłami rodzimego przemysłu. W 2007 roku firma Otokar otrzymał kontrakt na zaprojektowanie rodzimego czołgu podstawowego (program otrzymał nazwę – MİTÜP – Milli Tank Üretimi Projesi) wspólnie z jakimś zagranicznym kontrahentem.

W 2008 roku nawiązano współpracę z południowokoreańską firmą Hyundai Rotem, która prowadziła wówczas prace nad pojazdem K2 Black Panther. Współpraca z dosyć egzotyczną jak na Europę firmą była bardzo dobrym rozwiązaniem i pozwoliła na ściągnięcie do Turcji nowoczesnych technologii.

Wizualizacja czołgu Altay

Wizualizacja czołgu Altay

W tym samym roku pojawiły się pierwsze wizualizacje nowego czołgu, a w 2010 roku zaprezentowano prawie finalny projekt. W maju 2011 na targach IDEF w Stambule zaprezentowano model w skali 1:1 przedstawiający nowy czołg – Altay.

Altay

Altay

Altay – turecki czołg podstawowy

Zaprezentowany na targach model nieznacznie różnił się od wizualizacji, zachowując jednak ogólny układ kadłuba. Firma Otokar zaprojektowała Altaya według sprawdzonych wzorców, tworząc typowy czołg podstawowy III/III+ generacji. Pojazd ma podobną sylwetkę do koreańskiego K2, ale ze względu na brak automatu ładującego jest od niego wyższy.

Altay

Altay

Model Altaya spotkał się z ogólnie pozytywnymi opiniami, głównie ze względu na tradycyjną konfigurację (bez niesprawdzonych rozwiązań, takich jak np. bezzałogowa wieża). Równolegle z prezentacją modelu trwały prace nad pierwszymi czterema prototypami.

Pierwszy z nich ukończono w październiku 2012 roku i skierowano na próby poligonowe. W kolejnych latach dołączyły do niego 3 pozostałe prototypy. Testy przebiegały sprawnie, ale mimo to program zaliczył poślizg. Planowane na koniec 2015 roku zakończenie prób i rozpoczęcie produkcji seryjnej przesunęło się. Próby zakończą się prawdopodobnie w połowie 2016 roku, a równocześnie ruszy produkcja seryjna.

W kwietniu 2016 firma Otokar poinformowała, że jest gotowa do rozpoczęcia produkcji seryjnej Altaya. Według podpisanych wcześniej kontraktów, pierwsza seria produkcyjna powinna liczyć 250 wozów. W kolejnych latach Otokar ma wyprodukować jeszcze 750 czołgów.

Altay

Altay

Docelowo Altay zastąpi starzejące się czołgi M60T Sabra (znacznie zmodyfikowane M60, często uznawane za zupełnie nowe czołgi), M60A3 TTS i M60A1 oraz Leopard 1A3 i 1TA3. Ponadto pozyskanie nowych czołgów umożliwi zezłomowanie wszystkich zmagazynowanych przestarzałych M48A5T2.

Turcy nie wykluczają również produkcji eksportowej Altaya, ale na chwilę obecną nie ma jeszcze oficjalnych zamówień. Szacowany koszt jednego czołgu to ponad 5,5 mln dolarów.

Altay

Altay

Konfiguracja

Altay jest typowym przedstawicielem czołgów podstawowych III/III+ generacji. Waży około 65 ton i ma 7,3 m długości (10,3 wraz z lufą) i 2,6 m wysokości. Jego załogę stanowi 4 żołnierzy – dowódca, strzelec, ładowniczy i kierowca.

Nie są znane dokładne parametry pancerza, wiadomo jedynie, że ma konstrukcję modułową i posiada wkładki kompozytowy. Uzbrojenie Altaya stanowi armata kalibru 120 mm produkcji tureckiej, będąca licencyjną wersją armaty południowokoreańskiej. Uzbrojenie dodatkowe stanowi karabin maszynowy kalibru 12,7 mm w sterowanej z wnętrza czołgu wieżyczce.

Altay

Altay

Napęd stanowi obecnie silnik MTU o mocy 1500 KM wyprodukowany w Niemczech, ale w seryjnych czołgach zamontowana będzie turecka jednostka napędowa o mocy prawdopodobnie 1800 KM. Prędkość maksymalna czołgu na drodze to 70 km/h, a zasięg wynosi 500 km. Altay posiada zawieszenie hydropneumatyczne.

Prace nad czołgiem prowadzone są w zakładach Otokar, system kierowania ogniem (SKO) Volkan-III/TAKS zaprojektowała firma Aselsan. Armatę zaprojektowała i dostosowała do potrzeb czołgu firma MKEK, a pancerz modułowy stworzyła firma Roketsan.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+